Een gat in de markt ontdekken wordt als heilig gezien voor startende ondernemers. Het kan een bestaand concept zijn of totaal iets nieuws. Het belangrijkste is of er behoefte is aan jouw product of dienst. Hoe ga je als ondernemer het concept onderscheidend maken en aantrekkelijk voor klanten? Probeer dus een Unique selling point te creëren.

Hieronder worden aspecten beschreven die je gaan helpen in de zoektocht naar een gat in de markt.

 

  1. Een gat in de markt is meer dan alleen innovatie

Veel mensen denken dat een gat in de markt een nieuw product of dienst is, dat vervolgens meteen verkocht zal worden. Toch kan een gat in de markt ook een service zijn waar je in uitblinkt in vergelijking met andere bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn: een unieke service hebben en lage kosten hanteren.

 

  1. Wat is het uitgangspunt?

Het uitgangspunt van het concept moet de behoeften vervullen van de klant. Het product of dienst die je bedenkt moet het probleem oplossen van de klant. Als ondernemer is het dus belangrijk om goed onderzoek te doen naar de behoeften van de klant. Er zijn verschillende manieren om hier achter te komen, bijvoorbeeld met een klantengesprek om te achterhalen wat er speelt in het hoofd van de klant. Het doel is om erachter te komen hoe je waarde kan creëren met je product of dienst.

 

  1. Een goed bedrijfsplan

Een bedrijfsplan vormt de basis van iedere onderneming, en is belangrijk om het gat in de markt te vinden. Een bedrijfsplan brengt jouw beperkingen  en mogelijkheden voor je bedrijf in kaart, ook helpt een bedrijfsplan om externe financiers binnen te halen.  Probeer je bedrijfsplan altijd te onderbouwen met gegevens,  zodat je hierop als ondernemer kan terug vallen.

 

  1. Doe onderzoek naar de markt

Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen binnen de markt waar jij je als ondernemer in vestigt.  Doormiddel van een branche-en marktonderzoek kan je markt grondig onderzoeken. Let hierbij vooral op de laatste ontwikkelingen en hoe de markt in elkaar steekt.

De klant moet overtuigd worden met jou product of dienst, probeer een toegevoegde waarde te bieden die de doelgroep voor ogen heeft. De marketingmix zou hierbij kunnen helpen, ook wel bekend als de vier p’s:

Prijs, product, plaats en promotie.

 

  1. Analyseer de doelgroep

De doelgroep zijn de mensen die uiteindelijk jouw producten of diensten gaan kopen. Je kan dus wel concluderen dat het kiezen van de juiste doelgroep heel belangrijk is. Begin een onderzoek naar de mensen die in voldoende mate in de regio van je onderneming aanwezig zijn. Ook is het belangrijk om te kijken op wie je je gaat focussen als onderneming en hoe je hier de producten of diensten gaat op aanpassen.

 

6.  Ontdek jouw “Unique selling point”

Het is belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie binnen de markt. Wat maakt jouw product of dienst beter dan andere? Waarom zou de klant voor jou moeten kiezen? En is je product  of dienst wel goed afgestemd met je doelgroep? Dit soort vragen kunnen beantwoord worden door een aantal aspecten goed in kaart te brengen:

 

  • Prijs
  • Service en gemak
  • Kwaliteit, uitstraling en design
  • Persoonlijke kwaliteiten van jou en je team
  • Unieke combinatie
  • Bijzonder verdienmodel
  • Uniek netwerk
  • Uniek verhaal

 

7.  Houd het gemakkelijk

Niet alle bijzondere concepten zitten complex in mekaar. Het belang ligt vooral in het oplossen van de problemen met jouw product of dienst. Houd je concept dus simpel en focus je op zakelijke oplossingen.  Natuurlijk is innovatie belangrijk, maar het aanbrengen van kleine verbeteringen in de bestaande strategie kan net zo effectief zijn.

 

  1. Ga ervoor

En de laatste stap: durf ervoor te gaan! Ondernemen bestaat uit risico nemen, lef tonen en durven.  Het is belangrijk om een onderscheidend product te hebben met een toegevoegde waarde, maar ook energie en liefde voor je bedrijf  vergroot je toegevoegde waarde.

Het is nu aan jouw om te beginnen en sterk van start te gaan. Als je denkt een goed product of dienst in handen te hebben, ga er mee aan de slag! Om goed van start te gaan kun je de 7 to do’s hierboven gebruiken.