Het lean canvas is een model behorende bij de lean startup methode. Deze methode is erop gericht nieuwe bedrijven te helpen aannames te identificeren en de kern van het probleem te zoeken wat het product of service van uw bedrijf probeert op te lossen. Dit alles is te verwezenlijken door het canvas in te vullen in een kleine 20 minuten en heeft als voordeel dat het gemakkelijk te delen is en daarbij ideeën uit te wisselen. Dit maakt het model toegankelijker dan een ellenlang businessplan wat zelden gelezen wordt.

 

Het Lean Canvas

Hieronder is een weergave te zien van het lean canvas. Zoals sommigen misschien al opvalt lijkt dit model sterk op het businessmodel canvas qua lay-out. Echter zijn er een aantal vakken aangepast zodat juist ook start-ups, die bijvoorbeeld nog geen fysieke locatie hebben, het volledige model kunnen invullen en er optimaal gebruik van kunnen maken. De verschillende segmenten van het Lean Canvas worden één voor één langsgelopen. Het is aan te raden de volgorde aan te houden waarin ze hieronder staan uitgelegd, al is dit niet noodzakelijk.

Lean Canvas

Problem
Elke succesvolle business is begonnen met een probleem die zij zagen waar ze dachten een oplossing voor gevonden te hebben. Zo kwam Netflix met het idee van de streamingdienst omdat zij zagen dat de consument graag gemakkelijk vanuit huis een video uitzoekt en direct gaat kijken. Een behoefte die voorheen alleen via illegale diensten was te vervullen. Schrijf daarom eerst op wat de drie belangrijkste problemen zien die u denkt op te lossen met uw bedrijf. Het probleem staat centraal en is het beginpunt van iedere lean startup.

Customer Segments
Het customer segment is de doelgroep die u wilt bereiken met uw product of service. Als er verschillende doelgroepen zijn die ver uiteenvallen, dan is het raadzaam verschillende canvassen te maken voor elk genoemde doelgroep. Hierdoor kunnen de beste key values en channels, die horen bij de doelgroep, beter worden afgesteld. Daarnaast staan customer segments en het probleem met elkaar in verbinding. Het is verre van optimaal om het probleem concreet vast te leggen zonder doelgroep en vice versa.

Unique Value Proposition (UVP)
De UVP is de belofte wat aan waarde wordt geleverd aan de klant. Hierin staat reden nummer één waarom een potentiële klant nou bij uw bedrijf iets moet kopen. Denk hier goed over na, dit is namelijk de kernwaarde die u uw klanten wilt aanbieden. Een goede manier om dit segment in te vullen is af te vragen waarom uw customer segment tijd of geld zou moeten investeren in u. Vraag u daarnaast ook af wat u anders maakt dan de rest.

Solution
Dit blok is waar dit canvas allemaal om draait. Het vinden van de ideale oplossing is natuurlijk de holy grail van elk bedrijf. Het invullen van dit segment is dan ook geen eitje. Zoals de bedenker van de Lean startup, Steve Blanks, zegt: “Get out of the building!”. Hiermee bedoelt hij te zeggen dat de oplossing niet te vinden is vanaf een bureau. Ga in gesprek met de doelgroep en test daarbij grondig alle aannames die u tot nu toe gedaan heeft. Dit is de enige manier om echt helder te weten wat de doelgroep aan problemen en behoeften heeft en ook of de oplossing geschikt zou zijn om de behoefte te vervullen.

Key Metrics
Welke meetbare aspecten staan garant voor het succes van uw product of service? Dit geldt ook voor het testen van uw product, wanneer is een test geslaagd voor u? Als 3 op de 10 mensen van uw doelgroep dit product zou kopen? Wat als 1 op de 10 genoeg is? Ga voor uzelf na wat de meetbare succes aspecten zijn en wat de grens is voor succes.

Channels
Hoe wilt u uw doelgroep bereiken? Welke kanalen gebruikt uw doelgroep graag? De focus ligt in het begin vooral op wat u de beste methode lijkt om te leren van uw doelgroep, niet alleen om grote massa’s van uw doelgroep te bereiken. Dat is pas nodig wanneer uw product of service succesvol de lean fases heeft doorstaan.

Cost structure
Zowel de variabele als constante kosten komen in dit vak te staan. Ga dus voor uzelf goed na wat u denkt kwijt te zijn voor alle verschillende onderdelen van uw bedrijf.

Revenue Streams
Wat denkt u te vragen voor uw product of service? Wat is daarbij haalbaar aan de hand van de kosten die u maakt? Het komt vaak voor dat beginnende bedrijven hun product voor minder of zelfs gratis weggeven. Echter kan dit een verkapte werkelijkheid oproepen. Iemand een goedkope of gratis deal verkopen is heel iets anders dan een kosteneffectief product verhandelen.

Unfair advantage
Last but not least, wat geeft uw bedrijf een voorsprong op de concurrentie. Dit kan van alles zijn, van een dream team tot inside informatie waar lastig is aan te komen. Het kan voorkomen dat hier niet direct een punt gevonden wordt, maar denk er dan alsnog hard over na wat uw bedrijf de edge geeft die u nodig gaat hebben.