Stapels papier, verpakkingen en oude koffiebekers: er is niks vervelender dan een rommelige werkplek. Niet alleen ziet het er onprofessioneel uit, het doet ook iets met je productiviteit. Want in een schoon en fris kantoor werk je toch veel lekkerder? Waarschijnlijk wordt het kantoor dagelijks of wekelijks schoongemaakt door een schoonmaker, maar toch kun je zelf ook een hoop doen om je bureau opgeruimd en netjes te houden. Dit zijn drie tips voor een schoon en fris kantoor.

Een opgeruimd bureau 

Er is niets fijner dan werken aan een opgeruimd en netjes bureau. Je productiviteit schiet er gelijk van omhoog en je kunt je ook nog eens beter concentreren. Helaas zijn er maar weinig mensen die hun werkplek de hele dag netjes kunnen houden. Collega’s komen langs met stapels papieren en je moet je notities toch ergens bewaren. Het is niet erg als je bureau gedurende de dag vol ligt met belangrijke papieren, maar zorg ervoor dat je je werkplek leeg achterlaat. Zo kun je de volgende dag weer opgeruimd én productief beginnen.  

En de schoonmakers kunnen een leeg bureau ook beter schoonmaken: win-win.

Opgeruimd bureau

Reinig je werkplek met een desinfectiemiddel

Om het kantoor schoon en fris te houden, is het belangrijk om tafels regelmatig te reinigen met duurzame desinfectie. Dit reinigt oppervlakken grondig en is ook nog eens beter voor het milieu t.o.v. traditionele chemicaliën. Nu denk je misschien: maar de schoonmakers maken mijn bureau toch schoon? Ja, schoonmakers vegen het vuil wel weg, maar bacteriën en virussen blijven zitten. Daarom is het verstandig om zelf wel regelmatig je werkplek te desinfecteren. Daarbij mogen schoonmakers vaak niet aan de apparatuur komen, zoals muizen, toetsenborden en beeldschermen. Dus ook dat moet je zelf doen.

Bureau met laptop

Zorg voor genoeg prullenbakken op kantoor 

Hier ben jij misschien niet verantwoordelijk voor, maar de hoeveelheid prullenbakken op kantoor kan bijdragen aan een schone werkplek. Heb je een prullenbak per bureau? Of is er een speciale afvalbak waarin je afval van elkaar kunt scheiden? Gooi alles wat je niet meer nodig hebt gelijk weg. Zo voorkom je dat je bureau overvol wordt en blijft het kantoor netjes. Moet je een stukje lopen naar de afvalbak en hoopt daardoor alles op op je bureau? Loop dan bijvoorbeeld om de twee uren naar de prullenbak en gooi een verzameling afval weg. Zo blijf je ook nog een beetje in beweging.