Ben je een werkzaam bij (of eigenaar van) een online marketing bureau, dan bestaat de kans dat je het stukje “persoonlijke ontwikkeling” volledig koppelt aan ontwikkelingen in de markt. Wanneer er weer iets nieuws wordt uitgerold, check je een blog of volg je een relevante cursus, zodat je weer aan je persoonlijke ontwikkeling hebt gewerkt, toch? Dit is echter een meer reactieve benadering. Hierbij loop je gevaar dat intrinsieke interesses en talenten, niet verder worden ontwikkeld. Op die manier zul je je op termijn wellicht minder kunnen onderscheiden als online marketeer en als mens, en worden je huidige talenten niet optimaal benut. Je kunt het stukje persoonlijke ontwikkeling ook op actievere manier aanpakken. In dit blog delen we hoe je dit kunt doen.

Ontwikkeling in de markt

We hoeven vast niet te benoemen hoe snel de online marketing wereld verandert. Van updates rondom Core Web Vitals, tot aan de overgang op Google Analytics 4; er gebeurt vanalles, en steeds is het zaak om bij te blijven bij ontwikkelingen in de branche. Het risico is echter dat jouw persoonlijke ontwikkeling in het geding komt, en op meer reactieve manier wordt aangepakt. Persoonlijke ontwikkeling is niet een-op-een hetzelfde als “zorgen dat je niet achterloopt”. Sterker nog, het is belangrijk om vanuit een lange termijn visie te kijken naar hoe je bepaalde vaardigheden kunt ontwikkelen die aansluiten bij de talenten en interesses die je van nature hebt.

Door na te gaan welke werkstijl jou als online marketeer het beste past, en door ruimte te nemen om vaardigheden waar je energie van krijgt verder te ontwikkelen, zul je allerlei voordelen ervaren. Zo kan je meer bevlogenheid ervaren bij je werk, waardoor je productiviteit zal toenemen. Interessant vanuit zowel het oogpunt van werknemers, als werkgevers dus!

Zelfontwikkeling volgens actieve aanpak

Online platform MyTalentBoard biedt de mogelijkheid om op gestructureerde manier het stukje persoonlijke ontwikkeling aan te pakken. MyTalentBoard is een online skills paspoort, waarbinnen men onder andere een assessment kan afleggen om te bepalen welke gedragsstijl het meest aansluit. Zo wordt bepaald op welke wijze jij je werk het liefste aanpakt. Zo kun je als marketeer bijvoorbeeld de kritische analyticus zijn die online marketing cases vanuit meerdere perspectieven objectief kan beoordelen. Of krijg je energie van samenwerken, en ben je dus een echte teamspeler? Ook kun je binnen je team een verankeraar zijn, die de verloop van processen bekijkt en structureert? 

Via het online platform bepaal je vervolgens welke competenties je momenteel bezit, en teken je een leerlijn uit zodat je bepaalde skills verder kunt ontwikkelen. Via dit platform kun je eveneens een feedbackmoment plannen met je collega of leidinggevende. Zo kun je je vooruitgang ook daadwerkelijk toetsen. 

Maar..hoe ziet zo’n leerlijn er dan precies uit? Enerzijds kun je bepaalde soft skills verder ontwikkelen. Anderzijds kun je ook meer online marketing gerelateerde cursussen inplannen. Het is hierbij wel van belang dat je dit doet vanuit een lange termijn visie, en je dit verwerkt in een overkoepelend plan. Door hier deadlines en vaste momenten voor in te plannen, wordt voorkomen dat dit op de lange baan wordt geschoven.

Dit online platform voor persoonlijke ontwikkeling, daagt je dus veel meer uit om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Dit is een tegenstelling tot een traditioneel opleidingsplan op papier, wat na invullen toch vaak onderaan de stapel of in een la belandt. 

mytalentboard

MyTalentBoard stelt werkgevers in staat om talenten van medewerkers te verbinden aan functies binnen de organisatie

Het online platform stelt leidinggevenden in staat om inzichten rondom de talenten van medewerkers, te verbinden aan functies binnen de organisatie die nog vervuld dienen te worden.