Je hebt een idee of concept waar je mee verder wilt. Echter weet je nog niet goed hoe de markt in elkaar zit in de desbetreffende branche. Misschien wil je alleen maar kijken of het concept vruchtbaar is. Hoe kan je nou het beste te werk gaan om ervoor te zorgen dat je de markt zo goed mogelijk kan analyseren?

 

Wat is een marktanalyse precies?

Een Marktanalyse wordt gemaakt om te bepalen of er potentie zit in toetreding tot een bepaalde markt. Hier hangen een veelvoud van factoren aan om de juiste keuze te kunnen maken aan de hand van de marktcijfers die je gaat vergaren. Daarnaast is een marktanalyse ook vaak onderdeel van het ondernemersplan, zeker dus een noodzakelijk goed als je een eigen bedrijf zou willen starten.

Het geeft ook een helder beeld van je potentiele klanten en daarbij hoe groot die doelgroep dan is. Het biedt kennis over de toekomstige klanten en of er daadwerkelijk wel een behoefte bestaat voor het product of dienst dat je wilt leveren.

 

Vragen bij een marktanalyse

Welke gegevens zijn nou precies nodig voor jezelf om een goede marktanalyse te maken? Ten eerste is het noodzakelijk om een lijst met vragen op te stellen van de dingen die je wilt weten. Hiervoor zijn we je al een stap voor geweest en hebben een aantal belangrijke vragen voor je op een rij gezet:

  • Wat is mijn doelgroep?
  • Hoe kan je de doelgroep bereiken?
  • Speelt mijn product in op de behoefte van de potentiële klant?
  • Wie zijn mijn concurrenten?
  • Wat maakt mijn bedrijf uniek ten opzichte van concurrenten?
  • Wat doet de markt? Wat zijn de trends/veranderingen in de markt?

Deze lijst met vragen biedt de mogelijkheid een goede set startvragen te hebben om te beginnen aan de marktanalyse. Het kan uiteraard zijn dat je zelf ook al vragen hebt en dat is nooit verkeerd om ook uit te werken.

 

Het vergaren van informatie bij de marktanalyse

Betrouwbaarheid is een belangrijke om rekening mee te houden. Er is zoveel informatie online waarvan een aanzienlijk deel gewoonweg foutief is. Ga daarom eerst informatie opzoeken via betrouwbare kanalen, zoals het CBS en de KVK. Ook publiceren grote concurrenten vaak jaarverslagen die zeker niet verkeerd zijn om door te nemen!

Ook kan zelf enquêteren voor consumentenonderzoek ook nooit kwaad. Zeker als je je idee wilt testen onder de doelgroep. Dit allen zorgt ervoor dat je de markt goed kent voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Verander je aannames in feiten want meten is weten.